دانشگاه امام صادق عليه السلام

Javascript DHTML Tree Menu Powered by dhtml-menu-builder.com
           جستجو براي عبارت 
        
                        

  .                                                                                                           امروز:   سه شنبه ۴/۷/۱۳۹۶


v v

 
سیاست های فرهنگی- ارتباطی و تاثیر آن بر ارتقای اعتماد به نفس ملی: بررسی مقایسه ای در کشور های مختلف (اسلامی و غیراسلامی) و ایران

 
اين مقاله کوششي است در زمينه بررسي تطبيقي سياست ها و عملکردهاي فرهنگي ، ارتباطي، اطلاع رساني و هنري کشورها ي مختلف و تاثير آن بر اعتماد به نفس ملي و خودباوري ، که تلاش خواهد شد با توجه به نظام اسلامي جمهوري اسلامي ايران علاوه بر بررسي اين سياست ها در کشورهاي پيشرفته و صنعتي ، کشورهاي اسلامي نيز در اين بررسي مقايسه اي گنجانده شوند.
لازم به ذکر است که عنايت به مقوله " اعتماد به نفس ملي " را مي توان در سخنان رهبر معظم انقلاب مشاهده نمود ، آنجا که چنين بيان مي کنند : " امروز اعتماد به نفس ملي از هميشه ضروري‌تر است و ملت و به ويژه دانشجويان، ‌نخبگان و مسئولين بايد راه‌هاي جديد بيگانگان براي تضعيف ايران اسلامي را شناسايي و پيش‌بيني کنند تا بتوانند حيله‌هاي جديد آنان را خنثي سازند. اگر اين عامل اساسي در ملتي وجود نداشته باشد آن ملت هميشه عقب مي‌ماند و چشم به راه کمک ديگران است؛ اما برخورداري از اعتماد به نفس عمومي، انديشه تأمين نيازهاي ملت را در اذهان نخبگان مطرح مي‌سازد، باعث به کارگيري و شکوفايي استعدادها مي‌شود و موفقيت‌هايي به دنبال مي‌آورد که هر يک زمينه‌ساز موفقيت‌هاي خوشه‌اي ديگر مي‌شود و ملت ايران اين واقعيت را در دفاع مقدس و عرصه‌هاي مختلف تجربه کرده است.البته ايجاد يأس و نااميدي،‌ منحرف کردن استعدادها و تهديد به حمله نظامي را سه عامل و سه رخنه اصلي دشمن براي تضعيف اعتماد به نفس مردم ايران است. " ايشان همچنين ، اعتماد به نفس ملي را دارويي فکري و روحي دانسته اند و با تشريح نقش اعتماد به نفس ملت ايران در پيروزي انقلاب و ميدانهاي مختلف افزوده اند:‌ " ملت بزرگ ايران در مسير تحقق آرمان اصلي خود يعني ايجاد جامعه اي اسلامي قرار دارد و پيمودن اين راه پرافتخار، بدون حفظ و تقويت اعتماد به نفس ملي ممکن نيست."(از سخنان رهبر معظم انقلاب در شهر يزد ، 13/10/1386)
با توجه به موارد پيش گفته ، همچنين اهميت ويژه مطالعات تطبيقي در چنين زمينه هايي در اين مقاله سياست ها و عملکردهاي فرهنگي ، ارتباطي ، اطلاع رساني و گسترش و ترويج هنرهاي ملي و بومي برخي از کشور هاي فرا صنعتي و پيشرفته و تعدادي از کشور هاي اسلامي ، با توجه به وضعيت کلي اين کشورها در قلمروهاي فرهنگي ، سياسي ، اقتصادي و اجتماعي بررسي مي شوند.
همچنين در حوزه نهادهاي متولي فرهنگ ، هنر و ارتباطات نيز اين مطالعه تطبيقي انجام خواهد شد تا وضعيت سياستگذاري ، تصميم گيري و اجرا در مقولات فوق روشن شود ، زيرا هويداست که عدم يکدستي و تطابق در اهداف ، سياست ها و عملکردهاي فرهنگي در سطح يک کشور ، در عمل به آنومي و تزاحم منافع منجر خواهد شد که ثمره اي جز اتلاف فرصت ها ومنابع ندارد ، ضمن آنکه در سطح کلان نيز به تضادهاي فرهنگي ، اجتماعي و حتي سياسي و اقتصادي دامن مي زند که نتيجه آن کاهش اعتماد به نفس ملي و خودباوري است.
در بخشي از مقاله نيز در حوزه داخل ايران و با ديدي آسيب شناسانه به عملکردهايي که تبعات فرهنگي و اجتماعي دارد و در عمل در مسير تقويت اعتماد به نفس ملي خلل ايجاد مي نمايد و باعث تحقير عموم مردم و بخصوص جوانان به عنوان نسل آينده ساز ايران و اسلام مي شود ، اشاره خواهد شد، مواردي که حتي مي تواند مقاومت منفي ، پنهان و نيرومندي را در بين اقشار مختلف جامعه در برابر تعاليم روحبخش اسلامي نظام مقدسمان ايجاد نمايد.

مولف :  امیر عبدالرضا سپنجی؛دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی



                                                                             بازگشت
 
 

 كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به مركز تحقيقات دانشگاه امام صادق عليه السلام مي باشد.
All Rights Reserved For ISU Research Center